Zakelijke portretten voor je ‘over ons’ pagina
Wist je dat de ‘over ons’ pagina vaak de meest bekeken pagina is van een website?! Iemand die deze pagina bezoekt is écht geïnteresseerd in jouw bedrijf en wil graag weten welke gezichten er achter zitten, want met deze mensen komt hij in contact. Dé plek dus om een goede indruk achter te laten door mooie foto’s van medewerkers die aansluiten bij wat jij wil uitstralen.
Portretfotografie voor meer dan de ‘over ons’ pagina
Veel bedrijven doen één keer een portretshoot van hun medewerkers en laten het daarna weer verslonzen, waardoor de over ons pagina óf niet meer actueel is óf zijn uniformiteit verliest door eigen onprofessionele foto’s te gaan gebruiken. Voor Social Finance NL maak ik twee à drie keer per jaar foto’s van nieuwe medewerkers. Hieronder zie je een deel van hun collega’s. Zoals je ziet maak ik foto’s met diverse achtergronden op dezelfde locatie, wat zorgt voor kleurrijke, spontane en toegankelijke portretten. Foto’s die voor verschillende doeleinden kunnen worden ingezet, want deze foto’s worden door Social Finance NL ook gebruikt voor:
socials (content van bijvoorbeeld de aankondiging van een podcast)
wanneer een collega ergens spreker mag zijn
in hun eigen magazine/drukwerk
op hun website
bij interviews voor het bedrijf op andere websites
in rapporten en in presentaties voor klanten
Doordat elke collega een paar verschillende portretten heeft kan er naar hartenlust worden afgewisseld zonder dat er steeds nieuwe foto’s nodig zijn
Employer branding voor nieuwe collega’s
Werkzoekenden checken de over ons pagina om te zien of ze binnen dat team passen, het geeft een eerste indruk van de sfeer van een bedrijf. De verkeerde stijl foto’s kan ervoor zorgen dat iemand niet solliciteert, want het kan té corporate overkomen, niet professioneel genoeg, te kinderlijk of juist te anoniem zijn. Zo heb ik over ons pagina’s gezien waar enkel kinderfoto’s van de medewerkers op staan. Dat klinkt leuk maar je hebt geen flauw idee met wie je van doen hebt en alle foto’s hebben een andere kleur waardoor uniformiteit ver te zoeken is. Maar ook studiofoto’s van collega’s strak in pak of juist overduidelijke vakantiefoto’s waar iemand is afgesneden, kunnen potentiële werknemers afschrikken. Kortom het is belangrijk om na te denken voor wie je de over ons pagina maakt en welke beelden daar bij horen.
Klanten aantrekken
Afhankelijk van het soort bedrijf kan je ‘over ons’ pagina verschillende doelen hebben. Als je zakelijke dienstverlening aanbiedt dan kan het voor klanten fijn zijn om een gezicht te hebben van degene met wie ze contact hebben óf om te weten naar wie ze kunnen vragen. In dit geval is een actueel portret erg fijn, zeker wanneer je elkaar in real life ontmoet of als jullie events hosten of bezoeken. Voor deze doelgroep is de over ons pagina ook een goede eerste indruk van een bedrijf qua professionaliteit, zoals hierboven bij nieuwe medewerkers is beschreven.
Wanneer jouw organisatie meer persoonlijke dienstverlening aanbied aan consumenten kan de over ons pagina een vorm van vertrouwen en herkenning geven. Als voorbeeld geef ik mijn zoektocht naar een psycholoog, daarbij wil ik een goed gevoel hebben voordat ik mijn ziel en zaligheid bij hem op tafel neerleg. Echter vond ik enkel websites met onprofessionele pixelige foto’s van vooral oude mannen. Ik kon geen keuze maken en besloot destijds geen hulp in te schakelen. Dit is niet wat je wil als bedrijf dat mensen wil helpen.
Een vaste fotograaf voor bedrijfsportretten
Wanneer een bedrijf wisselt van fotograaf ontstaat vaak een verschil in stijl met de al aanwezige foto’s. Iedere fotograaf heeft zijn eigen authentieke manier van fotograferen en nabewerken. Daarom is het wenselijk om met een vaste fotograaf te werken die jouw bedrijf goed kent, aan een paar woorden al genoeg heeft, de weg weet en die een constante stijl kan aanleveren onafhankelijk van het jaargetijde. Ik ben de vaste fotograaf voor Social Finance Nl, maar ook voor andere bedrijven. Ik doe niet alleen portretten, maar ook bedrijfsreportages en evenementen. Kortom ik kan al jullie fotografie verzorgen als het maar om mensen draait.
Mag ik jou helpen om jouw nieuwe klant of collega’s aan te trekken door middel van mooi beeldmateriaal? Neem dan contact op via de contactpagina.